7 misvattingen over VoIP

Reading time: 2 minutes (479) words

Rinse Boorsma

Planning & Communication

2022-11-04 08:39:04

1. Slechte spraakkwaliteit

Een veel voorkomende misvatting over VoIP is dat de geluidskwaliteit slecht zou zijn. Dit is onjuist. VoIP biedt juist betere audio vanwege de digitale mogelijkheden, in vergelijking met de traditionele analoge. Wat je nodig hebt is een betrouwbare internetverbinding met voldoende bandbreedte en de telefoongesprekken kunnen in HD gevoerd worden.

 

2. VoIP installatie is complex en verwarrend

Wanneer je voor het eerst in aanraking komt met VoIP-telefonie, lijkt het alsof er veel op je afkomt. Vooral het beeld dat de gehele technische infrastructuur op de schop moet doet men ontmoedigen. In de praktijk blijkt dit echter enorm mee te vallen en is minimale technische kennis vereist. Eenmaal ingesteld werkt VoIP hetzelfde als dat men gewend was en kunnen gebruikers bellen en gebeld worden.

 

3. VoIP-gesprekken zijn alleen mogelijk vanaf een PC

Het idee dat VoIP-gesprekken alleen mogelijk zijn vanaf een computer is achterhaald. Bellen via VoIP betekent dat het spraaksignaal via het internet verloopt in plaats van de analoge lijn. Bellen kan inderdaad via software op de computer maar ook met een vast, bureautoestel. Het VoIP-toestel wordt verbonden met het internet en je bent klaar om te bellen via VoIP.

 

4. Niet kunnen bellen naar 112

VoIP-telefonie biedt jou volledige en kwalitatieve telefonie mogelijkheden. Het is een complete dienst die niet onderdoet ten opzichte van een analoge lijn. Het bellen naar alle nummers is dus mogelijk. Of dit nu gaat om regionale, landelijke, internationale of alarmnummers, bereikbaarheid staat buiten kijf.

 

5. Het veranderen van een VoIP-provider betekent verlies van uw telefoonnummer

Het houden van je telefoonnummer(s) is altijd mogelijk. Sterker nog, providers moeten het zelfs mogelijk maken je nummer te behouden. Als je dus overstapt van je huidige analoge provider naar een VoIP-provider, nummerbehoud is altijd gegarandeerd.

 

6. VoIP is duur

VoIP telefonie is in de regel voordeliger dan bellen via de traditionele wijze. De maandelijks kosten ligger een flink stuk lager maar ook op de gesprekstarieven is een significante besparing mogelijk. Vooral internationale gesprekken kunnen je een dikke besparing opleveren. Uiteraard heb je bij de overstap naar VoIP-telefonie te maken met de eenmalige investering, onder andere door de aanschaf van nieuwe hardware. De terugverdientijd is vaak na ongeveer 1 jaar.

 

7. VoIP is nieuw

VoIP-technologie is niet nieuw. De technologie zelf is bekend sinds de jaren 1990 en in de laatste tien jaar heeft VoIP een enorme groei doorgemaakt. Op dit moment maakt zo'n 55% van het MKB in Nederland gebruik van VoIP telefonie. Mede omdat de technologie niet meer in de kinderschoenen staat en volwassen is geworden.

Per dag aanvragen en stopzetten

24/7 zelf je telefonie beheren via de online beheeromgeving

Open, eerlijke en persoonlijke benadering

Geen langlopende contracten of kleine lettertjes

Maatwerk oplossingen voor optimale bereikbaarheid

Eigen platform met een betrouwbaar netwerk