Timer support
Snom met wegvallend gesprek na 15 minuten? Check Timer Support!
Recentelijk belde een klant van Verbonden met de support afdeling. Het probleem wat zich voordeed was dat lange gesprekken, zonder duidelijke reden, afgebroken werden. Volgens de klant deed dit probleem zich alleen voor op de 4 aanwezige Snom 710 toestellen. De Siemens Gigaset, waar de klant ook 5 van had staan, daar was langer bellen dan 15 minuten geen enkel probleem. De klant voert relatief veel korte gesprekken maar ook lange gesprekken moeten via VoIP van Verbonden natuurlijk zonder problemen gevoerd kunnen worden. Wat was hier aan de hand?
"Calls drop after 15 minutes"
Een zoekpoging op internet laat zien dat er wereldwijd meerdere Snom-gebruikers zijn die dit probleem ervaren. Meldingen als: "calls drop after 15 minutes", "Calls are terminating after 15 minutes" & "disconnected from a call after 15 min on mute" zijn in grote getale terug te vinden in de zoekresultaten van Google. In de meeste gevallen gaat het om gebruik van een Snom telefoon in combinatie met de Asterisk PBX telefooncentrale. Ook Verbonden maakt gebruik van Asterisk als platform voor haar telefoniediensten.
Timer Support (RFC4028)
Na uitgebreid testen met diverse Snom toestellen op het kantoor van Verbonden, blijkt dat Snom de optie "Timer Support (RFC4028)" heeft die roet in het eten gooit. Als deze optie "aan" staat, dan zorgt deze er voor dat de verbindingen na exact 15 minuten worden gereset en de verbinding dus logischerwijs wegvalt. Het simpelweg uitzetten van deze optie verhelpt het probleem.
Om het probleem van wegvallende gesprekken op te lossen op Snom-toestellen, dient de optie "Timer Support (RFC4028)" uitgezet te worden. Je vindt deze optie in de Snom toestellen onder menuoptie "Geavanceerd". Kies vervolgens voor het tabblad "SIP/RTP" en zet hier de derde optie "Timer Support (RFC4028)" Uit. Zie ook bijgevoegd screenshot voor de optie.
Define whether sip-stack should support usage of timers. (includes adding headers "Session-Expires" and "Min-SE")