Telefoongesprek opnemen, mag dat?
Op ons VoIP-platform kan je eenvoudig telefoongesprekken opnemen. Of het nu gaan om alle uitgaande of binnenkomende oproepen, ons online platform maakt snel een MP3-bestand voor je aan, nadat je gesprek beëindigd is. Hoe handig deze functie ook is, we krijgen regelmatig de vraag of dit juridisch zomaar mag/kan.
Opnemen gesprekken niet strafbaar
Het is niet strafbaar je eigen (zakelijke) gesprekken op te nemen, ook niet als je de wederpartij hiervan niet op de hoogte brengt. De wet verbiedt het stiekem maken van opnames van gesprekken alleen als je zelf geen deelnemer bent van dit gesprek (art. 139a Strafrecht). Als je dus wél deelnemer bent, overtreed je deze wet niet. Een dergelijke "stiekeme" opname mag overigens ook als bewijs worden gebruikt. Het publiceren van zo'n opname is dan weer niet toegestaan.
Je bent dus niet verplicht om te melden dat je het gesprek opneemt. Wil je toch liever wat meer transparantie bieden aan jouw bellers? Speel dan voorafgaand aan het gesprek een melding af met een tekst als: "Dit gesprek kan worden opgenomen om de kwaliteit van onze dienstverlening te verbeteren."
Als je als bedrijf structureel gesprekken opneemt, uitwerkt en archiveert in het kader van bedrijfsvoering, dan valt dit onder het kopje "verwerking van persoonsgegevens". Je moet dan op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens de betrokken wederpartij op de hoogte brengen dat je dit doet. Men heeft recht op inzage over wat er opgeslagen wordt.
Bekijk ons laatste nieuws
Per dag aanvragen en stopzetten
24/7 zelf je telefonie beheren via de online beheeromgeving
Open, eerlijke en persoonlijke benadering
Geen langlopende contracten of kleine lettertjes
Maatwerk oplossingen voor optimale bereikbaarheid
Eigen platform met een betrouwbaar netwerk