Verbonden Victor de hond

Actueel

VoIP nieuwsberichten, weblogs en overig. Een overzicht van al onze berichten.

Telefoongesprek opnemen, mag dat?

Op ons VoIP-platform kan je eenvoudig telefoongesprekken opnemen. Of het nu gaan om alle uitgaande of binnenkomende oproepen, ons online platform maakt snel een MP3-bestand voor je aan, nadat je gesprek beëindigd is. Hoe handig deze functie ook is, we krijgen regelmatig de vraag of dit juridisch zomaar mag/kan.

Telefoongesprek opnemen, mag dat?

Opnemen gesprekken niet strafbaar

Het is niet strafbaar je eigen (zakelijke) gesprekken op te nemen, ook niet als je de wederpartij hiervan niet op de hoogte brengt. De wet verbiedt het stiekem maken van opnames van gesprekken alleen als je zelf geen deelnemer bent van dit gesprek (art. 139a Strafrecht). Als je dus wél deelnemer bent, overtreed je deze wet niet. Een dergelijke "stiekeme" opname mag overigens ook als bewijs worden gebruikt. Het publiceren van zo'n opname is dan weer niet toegestaan.

Je bent dus niet verplicht om te melden dat je het gesprek opneemt. Wil je toch liever wat meer transparantie bieden aan jouw bellers? Speel dan voorafgaand aan het gesprek een melding af met een tekst als: "Dit gesprek kan worden opgenomen om de kwaliteit van onze dienstverlening te verbeteren."

Als je als bedrijf structureel gesprekken opneemt, uitwerkt en archiveert in het kader van bedrijfsvoering, dan valt dit onder het kopje "verwerking van persoonsgegevens". Je moet dan op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens de betrokken wederpartij op de hoogte brengen dat je dit doet. Men heeft recht op inzage over wat er opgeslagen wordt.

Wil je meer informatie over gespreksopname? Of heb je hulp nodig? Mail dan onze supportdesk via support@verbonden.nl.

Ga terug...

Voordelen van Verbonden

  • Onze diensten kan je altijd per dag aanvragen maar ook stopzetten.
  • Geen langlopende contracten, geen kleine lettertjes of stiekem gedoe.
  • 24/7 zelf jouw telefonie beheren via onze beheeromgeving mijn.verbonden.nl.
  • Open, eerlijk en een persoonlijke benadering door onze medewerkers.
  • Op maat telefonie oplossingen voor optimale bereikbaarheid van onze klanten.
  • Eigen platform, kwalitatief en betrouwbaar netwerk en geen link met KPN.
  • Wij behandelen onze klanten zoals we zelf ook graag behandeld willen worden!
Niet overtuigd? Lees verder...
Voordelen van Verbonden