5 misvattingen over VoIP

Reading time: 3 minutes (552) words

Rinse Boorsma

Planning & Communication

2022-11-04 08:39:04

Hoe denkt men over Voice over IP?

1. Geluidskwaliteit is slecht?

Veel bedrijven denken dat VoIP telefonie zorgt voor een slechtere geluidskwaliteit, maar in veel gevallen is juist het tegenovergestelde waar. Het juiste VoIP toestel, in combinatie met de juiste kwaliteit codec, zorgt voor een optimale HD (high definition) geluidskwaliteit. De gesprekskwaliteit hangt wel af van de beschikbare bandbreedte op de internetverbinding. Er dient dan ook voldoende "upload" gereserveerd te worden voor telefonie. Wil de kwaliteit van telefoongesprekken juist verbeteren, dan is VoIP wellicht de juiste keuze.

 

2. VoIP is toch iets met Skype?

Het bekendste voorbeeld van een VoIP toepassing is Skype. Skype maakt het mogelijk om software te installeren op je PC en via deze toepassing met elkaar te bellen. Dit telefoongesprek loopt ook via het internet. Skype is dus één van de vele methodes om te bellen via het internet. Voor veel privé situaties is dit wellicht een leuke optie, voor zakelijke bellers zijn er betere alternatieven. Voor beide geldt echter dat het gesprek digitaal via het internet verloopt.

 

3. VoIP is onbetrouwbaar?

Een ketting is natuurlijk net zo sterk als de zwakste schakel. Met de juiste apparatuur, internetverbinding en configuratie is VoIP net zo betrouwbaar als een traditionele, analoge verbinding van KPN. Uiteraard geldt dat bellen niet mogelijk is, als de internet verbinding storing geeft. Je ziet vaak dat bedrijven hiervoor een tweede verbinding beschikbaar hebben of zelfs het spraakverkeer scheiden van het internetverkeer. Daarnaast wordt standaard een gedegen oplossing aangeboden om belverkeer door te schakelen naar de mobiele nummers van je medewerkers. Kortom, betrouwbaarheid van VoIP wordt tot een maximum gegarandeerd. Bereikbaarheid staat voorop!

 

4. Dure investering?

Stel je gebruikt nu een traditionele, analoge telefonie oplossing en je wilt overstappen op VoIP? Je kan denken aan de aanschaf van nieuwe telefoontoestellen (+/- 100,- euro per stuk) maar je kan ook kiezen voor een softclient (belsoftware op de computer van de medewerker, gratis). Daarnaast bespaart een gemiddeld bedrijf ongeveer 40% op haar telefonierekening ten opzichte van KPN. Een rekensom is natuurlijk snel gemaakt. De gemiddelde terugverdientijd bij Verbonden ligt dan ook op slechts 2/7 maanden.

 

5. VoIP staat toch nog in de kinderschoenen?

De jaren dat VoIP nog in de kinderschoenen stond, ligt inmiddels bijzonder ver achter ons. VoIP is volwassen geworden en heeft zich ontplooid tot een volwassen product. Alle denkbare mogelijkheden op het gebied van telefonie liggen met VoIP nu binnen handbereik. VoIP is de afgelopen jaren doorontwikkeld en biedt nu mogelijkheden om een stap verder te gaan richting efficiëntere bedrijfsvoering en kostenbesparing. Het is niet voor niets dat KPN in 2015 stopt met ISDN. Een duidelijk signaal dat de traditionele analoge oplossingen aan vervanging toe zijn.

Per dag aanvragen en stopzetten

24/7 zelf je telefonie beheren via de online beheeromgeving

Open, eerlijke en persoonlijke benadering

Geen langlopende contracten of kleine lettertjes

Maatwerk oplossingen voor optimale bereikbaarheid

Eigen platform met een betrouwbaar netwerk