Rinse Boorsma

Planning & Communication

2022-11-04 08:39:04

Voice over IP heeft de toekomst

Enkele jaren geleden schreef Nuzakelijk.nl het al: VoIP, Voice over IP heeft de toekomst. Anno 2013 is het toch nog steeds een vertrouwd gezicht in een bedrijf: zwarte telefoontoestellen op het bureau. Hoewel het ook mogelijk is via PC of laptop te bellen hechten ondernemers toch nog veel waarde aan een hoorn aan hun oor. Veel ondernemers bellen nog via de analoge lijn of ISDN maar Voice over IP heeft de toekomst. Wat is VoIP nou precies, wat zijn de voordelen en wat kan het voor jou betekenen?

Het merendeel van het MKB belt op dit moment nog via een traditionele analoge lijn of ISDN, zo onderzocht de OPTA. De gesprekken vinden plaats over de reguliere telefoonlijn van het KPN netwerk. Bellen via VoIP is de laatste jaren sterk in opkomst. Ondernemers beginnen steeds meer het gemak van zakelijk bellen via internet in te zien. Ook de enorme kostenbesparing en de kwaliteit van de verbinding dragen bij aan deze niet te stoppen groei.

VoIP: dat is toch iets met Skype?

Bellen via VoIP kan toch alleen via software op de PC of via Skype? Nee! Bij VoIP is bellen via de PC uiteraard wel mogelijk (door een ethernetstekker in de computer te steken en belsoftware te installeren) maar de spraak loopt via een beveiligde internetverbinding en niet over het open internet. Dit gebeurt wel bij bijvoorbeeld Skype. VoIP biedt echter ook de mogelijkheid om een vast (SIP) telefoontoestel aan te sluiten op het netwerk van de provider. Op die manier kan men ook gewoon met een hoorn telefoneren. Zowel een vast toestel als een PC als belstation behoren dus tot de opties.

 

Voordelen van VoIP

De data voor gesprekken loopt bij VoIP via je internetverbinding naar het telefoonnetwerk. Financiële voordelen kunnen hier eenvoudig worden behaald omdat alle diensten via één infrastructuur binnen komen. Zo heb je niet langer de kosten voor aansluiting op het telefonienetwerk. Dit levert de ISDN2-gebruiker al direct een besparing op van € 31,85 per maand (kpn.com, 2013). Daarnaast kan je alle zakelijke telecomdiensten afnemen bij Verbonden, wat extra financiële voordelen oplevert.

 

Persóónlijke netwerk = extra voordeel

Een ander financieel voordeel, en misschien nog wel veel leuker, zit hem in het persóónlijke netwerk. Hoe meer van jouw contacten via dezelfde VoIP provider bellen, hoe voordeliger. Als je over hetzelfde netwerk naar elkaar belt, betaal je namelijk vaak alleen de startkosten van een gesprek. Het gesprek via VoIP is voor de rest geheel kosteloos. Dit kan de variabele kosten aardig drukken. Hoe meer van jouw contacten dus bellen via VoIP van Verbonden, hoe voordeliger.

Toekomstproof

Hoewel veel ondernemers anno 2013 nog bellen via ISDN of een analoge lijn, is VoIP de nieuwe belstandaard. Niet voor niets heeft KPN aangekondigd op termijn dan ook te gaan stoppen met het aanbieden van ISDN. De meeste telefooncentrales die nu verkocht worden zijn daarom ook al geschikt voor VoIP. Wie nu gaat investeren in een telefoonverbinding of telefooncentrale, doet er dus goed aan via VoIP te gaan bellen.

De overstap van een analoge lijn naar VoIP wordt door steeds meer bedrijven gemaakt en dat is ook logisch. Qua kwaliteit en veiligheid verandert er niets, terwijl de kosten dalen en de flexibiliteit als het gaat om zakelijke telecom toeneemt. De overstapdrempel is laag: Verbonden geeft perfecte service en neemt alle zorg uit handen. Wacht dus niet af tot je gebeld wordt, maar neem zelf het heft in handen.

Per dag aanvragen en stopzetten

24/7 zelf je telefonie beheren via de online beheeromgeving

Open, eerlijke en persoonlijke benadering

Geen langlopende contracten of kleine lettertjes

Maatwerk oplossingen voor optimale bereikbaarheid

Eigen platform met een betrouwbaar netwerk