Rinse Boorsma

Planning & Communication

2022-11-04 08:39:04

Wachtmuziek wel of niet doen?

Geregeld krijgt Verbonden vragen over het gebruik van wachtmuziek. Je weet wel, zo'n leuk hip of juist stoffig muziekje terwijl je telefonisch in de wacht staat. Het inzetten van wachtmuziek is vaak erg goed bedoeld door de eigenaar van het telefoonnummer. De beller wordt namelijk vergezeld door een fijn riedeltje en dit maakt het wachten minder storend. Of dit geeft in ieders geval het gevoel dat het wachten minder lang duurt. Toch?

Irritatie bereikt een hoogtepunt

De aanname is dat mensen door deze wachtmuziekjes, het gevoel krijgen dat ze minder lang in de wacht staan. Dat is enigszins juist maar het is heel vaak ontzettend 'slechte' muziek. Of simpelweg niet de smaak van de beller. Tel daarbij op dat het volume vaak te hoog is en de irritatie bereikt al snel een hoogtepunt. Hoe zonde is het dat je beller een negatief gevoel overhoudt aan je bedrijf, door een simpel telefoongesprek? Heb je wel eens gedacht aan het gebruiken van simpele piepjes.

Top 40 muziek

Slechte muziek keuze zeg je? Dan download je toch de meest recente MP3's uit de Top40 en installeer je deze op je telefooncentrale? Volgens een uitspraak van het Europese Hof van Justitie mag dat. Voor een 'gering aantal toehoorders' betaal je geen buma-belastingen meer. Onder de uitspraak valt dus de wachtkamer van de tandarts, kleine kantoren, op bouwplaatsen, bij telefonische helpdesks en uiteraard in alle liften. Speel je toch liever op safe? Download dan bijvoorbeeld rechtenvrije jazz muziek of kijk eens op incompetech.com voor een uitgebreid assortiment aan rechtenvrije muziek. Blijft natuurlijk wel de vraag of de nieuwste hit van Katy Perry of Marco Borsato de juiste emotie oproept bij jouw klant.

Ons advies

Ons advies is: houd het gewoon simpel. Wat is er mis met een attentietoontje (tuuttuut, tuuttuut)? Dat is niet zo irritant en mensen weten wel dat ze geholpen worden. Absolute stilte is ook niet goed, omdat mensen dan wellicht de indruk krijgen dat ze misschien helemaal niet meer geholpen worden (hallo, is daar nog iemand?!). Je kan dit eventueel aanvullen met het aantal wachtenden of het melden van de maximale wachttijd. Denk dus goed óf en zo ja welk chanson je gaat inzetten.

Per dag aanvragen en stopzetten

24/7 zelf je telefonie beheren via de online beheeromgeving

Open, eerlijke en persoonlijke benadering

Geen langlopende contracten of kleine lettertjes

Maatwerk oplossingen voor optimale bereikbaarheid

Eigen platform met een betrouwbaar netwerk