Begaat jouw webshop deze 3 telefonische missers?

Reading time: 5 minutes (928) words

Rinse Boorsma

Planning & Communication

2022-11-04 08:39:04

Webshops schieten als paddestoelen uit de grond. Veel webshops vermelden echter nog geen (vast) telefoonnummer, terwijl klanten hier wel baat hij hebben. Naast een goede service voor je klanten, loop je zelf ook een enorme omzet mis als je geen telefoonnummer communiceert. We geven je drie praktische tips waarmee je de telefonische conversies van je webshop direct kan verhogen.

1. Je vermeldt geen telefoonnummer op je webshop

Wat als je geen telefoonnummer vermeldt op jouw webshop? Of misschien wel helemaal verstopt in de algemene voorwaarden? Misschien vind je het onzin en beantwoordt je liever alle klantvragen per e-mail. Logisch en vooral gemakkelijk, je kan anders de hele dag door telefonisch benaderd worden door (potentiële) klanten. Maar wat nou als blijkt dat mensen eerder geneigd zijn tot aanschaf als ze de mogelijkheid hebben om je te bellen?

Klanten associëren een telefoonnummer met betrouwbaarheid. Het vermelden van een telefoonnummer verhoogt dus het vertrouwen. Verkoop je producten die een hoge waarde vertegenwoordigen? Dan blijkt dat kopers zeker eerst even telefonisch contact zoeken alvorens er tot de koop overgegaan wordt. Telefonisch contact schept vertrouwen en laat de klant dus eerder bij jou kopen dan bij een concurrent zonder telefoonnummer. Zie het ook als voordeel, je hebt hierdoor een instrument in handen om de klant telefonisch te overtuigen dat jouw product en/of webshop de beste is en men bij jou moet kopen.

Vermelden van je nummer is verplicht

Trouwens, het ACM stelt dat het vermelden van een telefoonnummer op jouw webshop verplicht is. Tover deze verplichting dus om in een verkoopkans.

2. Je gebruikt jouw 06-nummer ipv een vast nummer

Punt 1 in dit artikel is op jou van toepassing als je geen telefoonnummer gebruikt voor jouw webshop. Maar wat als je al goed bezig bent en keurig je eigen 06-nummer vermeldt. De eerste stap is gezet, je krijgt af en toe telefoontjes en je voldoet aan de eisen van het ACM. Maar dit is wel je privé-nummer. Je krijgt dus zowel privégesprekken als zakelijke oproepen binnen. Alles behalve ideaal toch?

Herken jij jezelf in bovenstaande situatie? Kies dan voor een vast telefoonnummer. Dit heeft boven het kunnen scheiden van privé en zakelijk, nog vele andere voordelen. Wat dacht je van het feit dat een vast nummer geassocieerd wordt met een groter bedrijf met een vaste locatie. Je tovert je webshop dus om van een kleine ZZP'er naar een webwinkel met een pand/winkel. Ook dit draagt weer bij aan het vertrouwen wat je kweekt bij jouw bezoeker.

Beter scoren in Google?

Maar er zijn meer voordelen. Zo heeft een vast nummer een positieve invloed op de (lokale) zoekresultaten in Google. En we weten allemaal dat hoe hoger je vermeldt staat in de zoekmachine, hoe meer omzet je gaat behalen. Daarnaast kan je kiezen voor een vast nummer in een bepaalde regio zoals 020 voor Amsterdam of 010 voor Rotterdam. Ben je landelijk actief met jouw webshop? Kies dan voor netnummer 085.

Voor een vast nummer heb je overigens helemaal geen vaste lijn meer nodig en kost je slechts € 2,- per maand. De binnenkomende oproepen die je ontvangt op je vaste nummer, stuur je eenvoudig door naar één of meerdere mobiel nummers. De winst die je hiermee behaalt is echter groot. Ook hebben klanten nu niet meer jouw directe 06-nummer. Het vaste nummer kan je zien als een filter en kan je effectief gebruiken voor het inzetten als verkoopkanaal.

3. Je vermeldt je telefoonnummer niet op de juiste plek

We gaan er vanuit dat je na het lezen van bovenstaande punten, overtuigd bent dat ook jij een (vast) telefoonnummer moet gaan gebruiken. De vraag is dan nu waar je het nummer gaat communiceren. Vermeldt je je nieuwe nummer op de gehele website? Alleen bovenin de header? Of alleen als de bezoeker zich in het afrekenproces bevindt?

Het strategisch kiezen van waar jij je vaste nummer gaat communiceren, kan je extra omzet opleveren. We zien vaak dat het plaatsen van het nummer bij de "koop/afreken-knop" positief uitpakt. De potentiële klant krijgt hiermee de kans om direct contact te zoeken en snel antwoord te krijgen op zijn of haar vraag. Je kan dit ook verder uitwerken en het nummer alleen vermelden als het product toegevoegd is aan het winkelmandje. Onderzoek wijst uit dat 75%* afhaakt tijdens het winkelmandje, geef deze stappen dus extra aandacht.

Wil je nog een stapje verder gaan? Dan kan je meerdere vaste telefoonnummers aanvragen in een nummerblok. Je kan nu gaan meten welke vermelding het best werkt. Voorbeeld, je hebt een nummerblok met 5 vaste telefoonnummers (088-8088881 t/m 088-8088885 ). Het nummer wat eindigt op 1 plaats je in de header van je webshop, het nummer met een 2 op het einde wordt geplaatst tijdens het bestelproces, enzovoort. Je kan nu gaan filteren welk nummer het best scoort, waar je de meeste telefoontjes op ontvangt maar bovenal, welk nummer/positie het best converteert!

Heb je vragen over onze 3 telefonische missers? Stuur ons gerust een mailtje via ons contactformulier. Wil je liever offerte aanvragen voor een vast telefoonnummer voor jouw online webshop? Vraag dan een offerte aan en ontvang de PDF binnen 1 minuten in je mailbox.

Per dag aanvragen en stopzetten

24/7 zelf je telefonie beheren via de online beheeromgeving

Open, eerlijke en persoonlijke benadering

Geen langlopende contracten of kleine lettertjes

Maatwerk oplossingen voor optimale bereikbaarheid

Eigen platform met een betrouwbaar netwerk