Wat zijn digital nomads?

Digital nomads, wat zijn dat eigenlijk? Heel simpel gezegd zijn het mensen die technologie inzetten om te werken zonder vaste werkplek. Dit kan gewoon vanuit Nederland, maar populairder is het om dit te doen vanuit het buitenland. Een laptop en goede internetverbinding is veelal de enige vereiste voor locatieonafhankelijk werken. Sinds het boek "Een werkweek van 4 uur" van Timothy Ferriss, heeft een leven als digitale nomade aan populariteit gewonnen. Veel zzp'ers verkiezen deze levensstijl boven een normale van 9 tot 5 baan. En wees nou eerlijk, waarom zou een specialist op het gebied van internetmarketing (bijvoorbeeld een WordPress-expert) of Vormgever moeten werken (vanuit een kantoor) in Nederland? Een café in Bangkok, Thailand of coworking space op Bali werkt waarschijnlijk net zo prettig, om nog maar te zwijgen over de creatieve boost!

Maar hoe zit het met jouw telefonische bereikbaarheid en die van je bedrijf? Als je al een tijdje klanten bedient, gaat men er vanuit dat je op ieder moment van de dag voor ze klaar staat. Verblijf je in het buitenland? Dan kan dat wel eens lastig zijn, bijvoorbeeld omdat je je in een andere tijdzone begeeft. Je wil immers niet je nachtrust opgeven voor zo'n telefoontje. We gaan er hier even vanuit dat je vanuit het buitenland als zzp'er werkt. Ben je in loondienst? Ook dan dien je natuurlijk (telefonisch) bereikbaar te blijven voor je baas, leidinggevende en collega's. In dit blog bespreken we de mogelijkheden die je allemaal hebt om je klanten goed telefonisch te woord te staan. Pak je dit goed aan? Dan heeft 95% van je klandizie niet eens door dat je werkt vanuit het buitenland.

Telefonisch bereikbaar zijn voor je klanten?

De titel van deze alinea is wel cruciaal: moet je écht telefonisch bereikbaar zijn voor je klanten? Bestaande klanten zijn waarschijnlijk gewend om je direct te bellen bij iedere vraag. Logisch, want zo heeft de klant direct antwoord op zijn of haar vraag en kan er met minimale ruis gecommuniceerd worden. Handig voor de klant, minder handig voor jou. Jij wordt immers gestoord op een moment dat het wellicht slecht uitkomt. Je kan de klant opnieuw opvoeden en de telefonische bereikbaarheid schrappen of wellicht beperken tot slechts enkele dagen of uren per week. Je loopt natuurlijk wel de kans dat jouw klant dit niet accepteert en opstapt. Dit is uiteraard niet de bedoeling omdat iedere klant zorgt voor inkomen in jouw (digitale) leven. Gaat de klant er wel mee akkoord? Dan behoud jij je loyale cliënt en wordt je nóg flexibeler in het inplannen van je werkzaamheden. Precies wat je wil als digitale nomade, toch?

Los van klanten die jou om het minste of geringste telefonisch 'lastigvallen', heb je misschien de behoefte om ook zelf te bellen met je klanten. We kunnen ons goedvoorstellen dat je een Teamviewer-sessie telefonisch wil inleiden of dat het binnenhalen van nieuwe klanten/klussen telefonisch verloopt. Het grote voordeel hiervan is dat jij bepaalt op welk tijdstip dit het beste uitkomt. Natuurlijk dien je hier wel rekening te houden met de tijdzones. Werk je vanuit Thailand? Dan bel je naar Nederland tussen 15:00 uur en 23:00 uur lokale tijd.

Kies je voor telefonisch bereikbaar zijn? Of wil je zelf eenvoudig naar Nederland gaan bellen? Dan geven we je in dit blog 3 (eigenlijk 2) goede opties die jij kan gaan gebruiken.

1 Bellen via VoIP

Laten we beginnen met de eerste optie: telefonische bereikbaar op een vast telefoonnummer via VoIP telefonie. Wij van Wc-eend adviseren Wc-eend is hierop wel van toepassing. Verbonden levert namelijk VoIP telefonie voor (internationale) ondernemers, maar hierdoor weten we wel precies hoe dit in zijn werk gaat. Eigenlijk heb je voor deze optie twee zaken nodig: A. een telefoonnummer (bijvoorbeeld 020 voor regio Amsterdam of 085 voor regio onafhankelijk) en B een VoIP-Account. Voor slechts € 7,- euro per maand heb je bovenstaande constructie en kan je bellen en gebeld worden. Telefonie zonder gedoe! Beschik je al over een vast nummer en zeg je de huidige verbinding op vanwege je vertrek naar het buitenland? Geen probleem! Telefoonnummers kun je bij ons gewoon behouden (porteren).

Meer dan dit heb je, naast een goede internetverbinding in het buitenland, niet nodig voor telefonische bereikbaarheid. Jouw lokale Nederlandse nummer laat klanten met je communiceren. Belt de klant je vaste telefoonnummer? Dan begint de door jouw gekozen VoIP App te rinkelen en kan je het gesprek voeren. Denk hier bijvoorbeeld aan de Telephone-App voor Mac gebruikers of natuurlijk Zoiper. Bel je liever met je mobieltje? Dan hebben we bij Verbonden een speciale VoIP App (iOS en Android) beschikbaar waarmee je het gesprek kan beantwoorden via Wifi of 4G. Waar je je ook bevindt in het buitenland, je bent altijd bereikbaar voor je Nederlandse klant. Indien gewenst kan je de dienst uitbreiden met een "welkomstmelding" of "openingstijden".

Verbonden VoIP

Het voordeel van onze VoIP diensten is dat je altijd belt tegen het Nederlandse, lokale tarief. Waar je je ook bevindt ter wereld. Een gesprek naar een vast nummer kost je slechts € 0,021 cent per minuut. Voor mobiele nummers betaal je slechts € 0,082 cent per minuut. Als voorbeeld: Bel je met een Thaise prepaid SIM-kaart van AIS, dtac of TrueMove? Dan betaal je al snel € 0,25 cent per minuut. Een dure grap, zeker als je regelmatig rondreist en je per land op zoek moet naar een telecomaanbieder. Ook is het niet handig om steeds een nieuw mobiel nummer te moeten communiceren met je klant.

Kortom, kies voor € 7,- euro per maand voor flexibele bereikbaarheid voor je klanten en geef je jezelf de vrijheid om te bellen en gebeld te worden waar en wanneer je wil. Verbonden factureert achteraf, alle diensten zijn dagelijks opzegbaar en je betaalt eenvoudig via automatische incasso of iDeal. Al vele Digital Nomads zijn je voorgegaan, bekijk gerust de vele positieve reviews die we al hebben ontvangen.

 

2 Bellen via Skype

Naast bellen via VoIP telefonie is er nog een mogelijkheid waar je voor zou kunnen kiezen, namelijk Skype. Skype staat bekend om het gratis videobellen maar beschikt ook over een "bel"-functie. Met deze functie bel je gratis van Skype-naar-Skype en zou een (gratis) optie kunnen zijn als jouw klanten ook enkel en alleen gebruik maken van Skype. Zonder extra kosten ben je bereikbaar en kan je (met beeld) communiceren. Bedien je een meer traditionele doelgroep? Dan gaat deze digitale Skype-vlieger misschien niet op.

Skype biedt ook diensten om hun software te koppelen aan een vast telefoonnummer. Je registreert bij Skype een vast telefoonnummer, bijvoorbeeld 010 voor Rotterdam, en koppelt dit aan je Skype-account. Nadeel hier is wel dat je slechts keuze hebt uit 16 Nederlandse netnummers. Alleen netnummers van grote steden worden ondersteunt, bij optie 1 kan je echter alle 150 Nederlandse netnummers kiezen. Gek, aangezien Skype de nummers onderbrengt via partner Ziggo (* Skype-nummers in Nederland worden geleverd onder de Gebruiksvoorwaarden van onze partner Ziggo Zakelijk). Ook is het behouden/verhuizen van je nummer niet mogelijk. Daarnaast ga je een contract aan voor 3 of 12 maanden. De kosten hiervan zijn respectievelijk € 19.66 of € 55.45. Dit is puur de abonnementsprijs en bevat geen belminuten.

Belangrijk: Check je internetverbinding

Of je nu kiest voor VoIP van Verbonden of Skype, de bereikbaarheid en kwaliteit van het gesprek valt of staat met de internetverbinding. Je hebt een snelle, maar vooral stabiele internetverbinding nodig. Controleer dus vooraf goed of er voldoende bandbreedte is voor het gesprek. Om de snelheid van de verbinding te controleren gebruik je Speedtest.net. Wil je meer informatie over de kwaliteit, jitter, ping en packet loss? Kies dan voor Ping-test.net.

3 Bellen via slack

Niet echt een derde optie om je klanten mee te bellen, maar we willen het wel graag benoemen. Maak je gebruik van Slack? Top! Slack biedt sinds kort namelijk de mogelijkheid om "voice calls" te doen met je collega's. Bel je dus veel intern en eigenlijk nooit met externe klanten? Dan is dit de meest eenvoudige optie.

Erik van der Meulen

Strategy

2022-12-09 09:09:30