Rinse Boorsma

Planning & Communication

2022-11-04 08:39:04

Telefoonnummer verplichte informatie

Online shoppen is hot en webwinkels schieten als paddestoelen uit de grond. Naast een mooie, snelle en effectieve webshop dien je ook betrouwbaar te zijn. In de wetgeving zijn dan ook een aantal verplichtingen vastgesteld waaraan je je dient te houden. Omdat “producten op afstand” worden verkocht, zorgen deze eisen voor extra bescherming van de klant. Op deze manier wordt het vertrouwen van de consument in het elektronische winkelen vergroot. ACM heeft hiervoor een handige checklist opgezet.

Een belangrijk onderdeel is het plaatsen van je bedrijfsinformatie met een telefoonnummer. Je bent aan je bezoekers verplicht ze tijdig te informeren over wie je bent en hoe je zaken doet. Deze informatie dient duidelijk zichtbaar vermeldt te worden op je website. Zorg er voor dat je bedrijfsinformatie op een logische plaats staat. Niet alleen onder een weggestopt kopje "algemene voorwaarden" of "aanvullende voorwaarden”, maar ook op een contact-pagina of onderin de footer.

Beperkte bereikbaarheid webwinkeliers

Als webwinkelier ben je dus verplicht een telefoonnummer te vermelden op je website. De wat kleinere webshops worden vaak gerund door 1 of 2 personen die naast hun webshop, nog een vaste baan hebben. Veel webwinkeleigenaren kunnen niet de gehele dag de telefoon opnemen en kampen dan ook met een bereikbaarheidsprobleem. Daarnaast is het plaatsen van een 06-nummer niet erg professioneel en wil je niet de gehele dag gestoord worden. Gelukkig bestaan hier verschillende opties voor om dit op te lossen, zelfs zonder dat je een vast toestel of vaste lijn nodig hebt.

1. Vast nummer doorschakelen naar mobiel

Wanneer je niet je eigen 06-nummer wil communiceren op je website, kun je een 085-bedrijfsnummer of een regionaal netnummer aanvragen. Op de display van je mobiele telefoon wordt vervolgens aangegeven dat je op je bedrijfsnummer gebeld wordt. Je voorkomt dat (potentiële) klanten beschikken over jouw mobiele nummer, je houdt zakelijk en privé gescheiden en voor de beller komt het bellen naar een vast nummer betrouwbaarder over.

Verbonden biedt je de mogelijkheid om een volledig eigen belplan op te zetten. Kun je na 30 seconden de telefoon niet opnemen? Schakel dan door naar een zakelijke voicemail waar je klanten een bericht kunnen achterlaten. Deze ontvang jij vervolgens handig per e-mail.

 

2. Schakel je bedrijfsnummer direct door naar je voicemail

Zoals aangegeven hebben eigenaren van kleine webwinkels, naast hun webshop een vaste baan waar ze niet de gehele dag klant- en productvragen kunnen beantwoorden. In dit geval is het handig om je bedrijfsnummer direct door te schakelen naar je zakelijke voicemail. De voicemailberichten van je klanten komen dan direct terecht in je mailbox. Je hebt dan de mogelijkheid om je klant of leverancier op elk gewenst moment van de dag terug te bellen. Bovendien krijg je een gratis voicemail box bij een vast nummer!

Op deze manier voldoe je wel aan de wetgeving en wordt je niet ongewenst gestoord. Dus wel de lusten en verkopen, niet de lasten. Tip: Ben je beperkt bereikbaar? Vermeld dit dan ook op je website.
 

Per dag aanvragen en stopzetten

24/7 zelf je telefonie beheren via de online beheeromgeving

Open, eerlijke en persoonlijke benadering

Geen langlopende contracten of kleine lettertjes

Maatwerk oplossingen voor optimale bereikbaarheid

Eigen platform met een betrouwbaar netwerk