Rinse Boorsma

Planning & Communication

2024-02-23 01:15:37

Zo houden we jouw telefonie veilig

Waarschijnlijk vind je het vanzelfsprekend dat je veilig kunt bellen. Logisch, dat zou het ook moeten zijn. Maar op de achtergrond wordt hard gewerkt om jouw VoIP telefonie veilig te houden. Voorkomen is beter dan genezen, daarom treffen we een aantal maatregelen om VoIP bellen veilig te houden. Benieuwd hoe we dit doen? Ik vertel je graag meer over de acties die we hiervoor nemen.

DDoS-aanvallen tegenhouden

Bij een DDoS aanval wordt een platform overspoeld met een enorme hoeveelheid dataverkeer, hierdoor raakt het platform overbelast. Het gevolg hiervan zou zijn dat je geen gesprekken meer kunt voeren, dat de audiokwaliteit keldert of dat je niet kunt inloggen.

Hoe beschermen we het platform tegen DDoS-aanvallen?

We monitoren constant het dataverkeer op ons platform, waardoor we direct in actie kunnen komen bij een vermoedelijke aanval.

Daarnaast hebben we een aantal veiligheidsmaatregelen geïmplementeerd. Zo zijn we onderdeel van de grootste Europese netwerken voor DDoS-bescherming. Dit geeft ons de mogelijkheid om kwaadaardig verkeer te filteren en te blokkeren. Hierdoor raken onze servers niet overbelast en kun jij zorgeloos telefoneren. Zelfs tijdens een DDoS-aanval.

Servers aan een stresstest onderwerpen

Alle telefoongesprekken die via ons Verbonden platform verlopen, worden beheerd door de servers van onze leverancier. Als er onvoldoende servercapaciteit is om alle gesprekken te verwerken, kun jij hier als klant hinder van hebben.

Dit willen we graag voorkomen, daarom kiezen we voor een leverancier met servers op meerdere locaties. Al het telefoonverkeer wordt verdeeld over deze locaties, hierdoor hebben we een vangnet wanneer servers op een locatie uitvallen. Het dataverkeer wordt dan automatisch overgenomen door een server op een andere locatie. 

Backup plan

Elk halfjaar wordt dit systeem handmatig aan een test onderworpen. Tijdens deze test wordt gecheckt of een locatie in staat is om al het telefoonverkeer op te vangen. Hiermee willen we garanderen dat de server capaciteit voldoende is en zijn we voorbereid op eventuele uitval. Door deze tests kunnen we erop vertrouwen dat het back-up plant werkt wanneer we dit daadwerkelijk nodig hebben.

Wat merk jij van deze stresstest?

De stresstests die worden uitgevoerd hebben geen merkbare invloed op de dienstverlening aan jou als klant. De capaciteit wordt de tests scherp in de gaten gehouden. Mocht het toch lijken dat er niet genoeg capaciteit beschikbaar is, dan schakelen we tijdig over naar de andere locaties. Dankzij deze voorzorgsmaatregelen ervaar je geen onderbrekingen en kun je ongestoord blijven bellen.

Verdacht belgedrag detecteren

We monitoren ons platform constant op verdacht belgedrag, om te voorkomen dat je bijvoorbeeld je VoIP-account gehackt wordt. 

Verdacht belgedrag uit zich bijvoorbeeld doordat we ineens heel veel internationale gesprekken voorbij zien komen. Om te voorkomen dat je gesprekskosten hierdoor oplopen, grijpen we zo snel mogelijk in om de schade te beperken. Zo schakelen we direct internationaal bellen en bellen naar nationale servicenummers uit. Je blijft bereikbaar voor nationale nummers en we nemen zo snel mogelijk contact met je op om je account weer veilig te stellen.

Om de kans op een hack zo klein mogelijk te maken, kun je zelf ook de nodige maatregelen treffen.